Czechtrams.wz.cz - Stránky o tramvajích

Kde jsem:  czechtrams.wz.cz >> Tramvaje >> Osobní >> Tatra T3R

Tatra T3R

Tatra T3R je typ československé tramvaje, který vznikl modernizací typu Tatra T3.

fotka V 1. polovině 90. let 20. století začala být situace v českých dopravních podnicích kritická. Nové tramvaje byly poměrně drahé, proto se začaly starší vozy modernizovat. Od pouhého dosazení nové, úspornější elektrické výzbroje až po celkovou rekonstrukci vozu včetně interiéru a designu. Brněnský dopravní podnik proto zadal firmě ČKD kompletní modernizaci vozu T3 ev.č. 1615. Po úspěchu této tramvaje na Mezinárodním strojírenském veletrhu v roce 1995 společnost ČKD zařadila do svého výrobního programu i nové vozy T3R.

fotka V letech 1994 až 1998 byl v ústředních dílnách pražského dopravního podniku téměř stejným způsobem modernizován vůz T3 ev.č. 6329. Po dokončení rekonstrukce obdržel nové ev.č. 8205. V důsledku velké poruchovosti téměř do osobního provozu nevyjížděl. Proto byl v roce 2006 sešrotován. Zachována zůstala pouze přední část vozu (za přední dveře), která je využita jako pomníček v areálu Opravny tramvají.

Druhým pražským vozem T3R se měla stát tramvaj T3SUCS ev.č. 7005. O modernizaci tohoto vozu se pokoušel jeho výrobce - firma ČKD. Rekonstrukce však nebyla nikdy dokončena a rozestavěný skelet byl v roce 2002 sešrotován.

fotka Jedná se o jednosměrný čtyřnápravový motorový tramvajový vůz. Je vybaven elektrickou výzbrojí typu TV8 s GTO tyristory. Klasický pantograf byl nahrazen polopantografem.

fotka Asi největší změnou na první pohled je nový design. Nová moderní čela navrhl Ing. arch. Patrik Kotas. Nepohodlné laminátové sedačky byly nahrazeny čalouněnými, obkladové materiály v interiéru byly nahrazeny modernějšími (např. protiskluzová podlaha). Byl zaveden nový informační systém pro cestující. Dveře byly vyměněny za dvoukřídlé vyklápěcí a jsou ovládané tlačítky cestujícími (poptávkové otevírání dveří), rovněž i okna byla nahrazena vyklápěcími. V prostoru řidiče také došlo k určitým změnám. Řidič má k dispozici nový přední panel a ruční řadič.

V roce 1997 bylo už vyrobeno 10 vozů T3R, 2 vozy byly zmodernizovány. Mohli jsme je vidět v Praze a v Brně, kde je v provozu 11 vozů, 10 nových a 1 modernizovaný.

Technické údaje
Délka přes spřáhla: 15 104 mm
Délka vozové skříně: 14 000 mm
Šířka vozové skříně: 2 500 mm
Výška vozové skříně: 3 050 mm
Počet náprav: 4
Vzdálenost otočných čepů: ? mm
Rozvor náprav: ? mm
Průměr kol: ? mm
Hmotnost: 16 000 kg
Počet míst k sezení: 22
Počet míst k stání: 88
Maximální obsaditelnost: 110
Hodinový výkon motoru: 4 x ? kW
Created by Jan Hoidekr 2007 Copyright © All rights reserved