Czechtrams.wz.cz - Stránky o tramvajích

Kde jsem:  czechtrams.wz.cz >> Tramvaje >> Osobní >> Tatra T3M

Tatra T3M

Typ tramvaje Tatra T3M vznikl rekonstrukcí tramvaje Tatra T3. Byl vyráběn od 80. let 20. století.

fotka fotka Již v roce 1976 projednala vláda ČSSR opatření k úsporám paliv a energie. Bylo rozhodnuto, že v příštích letech smí být dodávány pouze tramvaje s tyristovou regulací. ČKD proto zahájila výrobu elektrických výzbrojí TV1. Ty si dopravní podniky montovaly do tramvají samy, a tak vznikl nový model T3M. Nová výkonná elektronika umožňuje plynulejší a hlavně hospodárnější provoz tramvajových vozů. Sériová výrova TV1 začala v roce 1977 a byla ukončena roku 1981.

Nová elektrická výzbroj byla nejdříve zkoušena na košické tramvaji s ev. č. 263. V tehdejší době se tramvaje s touto výzbrojí označovaly T3t, až později se ustálilo označení T3M.

fotka fotka Prototyp tramvaje byl vyroben v roce 1971 a označen byl číslem 6000. V roce 1973 byl vůz přečíslován na ev.č. 8003 a začal v Praze zkušebně jezdit také s cestujícími. Roku 1980 byl vůz odstaven ve vozovně Hloubětín. Po požáru tramvaje ev.č. 8071 v roce 1992 nahradil vůz ev.č. 8003 tuto tramvaj v běžném provozu (obdržel její evidenční číslo). Vyřazen byl v roce 2005. Za prototypy sériové modernizace byly vybrány pražské tramvaje T3 ev.č. 6795 a 6798 vyrobené v roce 1970. Po rekonstrukce na typ T3M v roce 1976 byly přečíslovány na ev.č. 8005 a 8006. Oba vozy jsou dosud v provozu.

fotka fotka A jak rozeznáme T3M od klasických "tétrojek"? Tramvaje měly novou skříňku s brzdovými odpory na zadní části střechy a za kabinou řidiče. Ovšem základní změnou byla výměna odporové výzbroje TR37 za novou tyristovou TV1. Tyto tramvaje můžeme vidět v provozu v Brně, Ostravě a Praze.

V polovině 90. let 20. století nastal v Praze problém. Životnost vozových skříní některých vozů T3M byla u konce, podvozky a výzbroj však byly v poměrně dobrém stavu. Proto pražský dopravní podnik zakoupil 18 nových vozových skříní. Ty odpovídaly vozům T3SUCS. Takto modernizované vozy (de facto jde o nové tramvaje) dostaly označení T3M.2-DVC.

Technické údaje
Délka přes spřáhla: 15 200 mm
Délka vozové skříně: 14 000 mm
Šířka vozové skříně: 2 500 mm
Výška vozové skříně: 3 053 mm
Počet náprav: 4
Vzdálenost otočných čepů: 6 400 mm
Rozvor náprav: 1 900 mm
Průměr kol: 700 mm
Hmotnost: 17 000 kg
Počet míst k sezení: 24
Počet míst k stání: 86
Maximální obsaditelnost: 162
Hodinový výkon motoru: 4 x 44 kW
Created by Jan Hoidekr 2007 Copyright © All rights reserved