Czechtrams.wz.cz - Stránky o tramvajích

Kde jsem:  czechtrams.wz.cz >> Tramvaje >> Osobní >> Tatra T2

Tatra T2

Motorový vůz Tatra T2 je nástupcem vozu Tatra T1. V Čechách probíhala jeho výrova v 50. a 60. letech 20. století v podnicích Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad.

fotka Při konstrukci této tramvaje bylo využito všech zkušeností z provozu motorového vozu Tatra T1. Jde také o jednosměrný čtyřnápravový motorový vůz. Rovněž podvozky i elektrická výzbroj zůstala shodná, ale vozová skříň byla delší i širší, čímž se zvětšila maximální obsaditelnost. Pro tento nový obrys musela být na některých křižovatkách upravována osová vzdálenost kolejí. Čela vozové skříně byla nově vzhledově upravena. Zřízením otevíracích bočních oken u řidiče došlo ke zlepšení jeho pracovních podmínek. Přední světlomet zůstal opět jen jeden, ale hvězda ze střechy vozů T1 se v některých případech přesunula nad světlomet, někdy zmizela úplně.

fotka Dále jsou tyto tramvaje vybaveny elektrickou odporovou výzbrojí typu TR36. Na pravé straně vozové skříně jsou troje skládací dveře. Největší nevýhodou oproti předchozímu typu tramvaje T1 byla ovšem vysoká hmotnost. Proto se tramvaje začaly kolem roku 1956 rekonstruovat na typ Tatra T2R. Při této rekonstrukci bylo změněno čelo vozové skříně a místo jednoho reflektoru se objevily dva. Současně byl tyčový sběrač nahrazen pantografovým, a v některých případech byly vynechány prostřední dveře, takže tramvaj měla pouze dvoje, vpředu a vzadu.

fotka Brzdy se na této tramvaji vyskytovaly trojího druhu. Jednak to byly provozní elektrodynamické, dále to byly zajišťovací čelisťové na hřídel motorů a třetí, nouzové elektromagnetické kolejnicové napájené z akumulátoru.

fotka Celkem bylo v letech 1955 - 1962 vyrobeno 771 vozů typu T2, které byly dodávány do Ruska, Ukrajiny i na Slovensko. V Českých zemích jezdily tyto vozy v Brně, Liberci, Mostě a Litvínově, Olomouci, Ostravě, Plzni, Praze i v Ústí nad Labem.

Tyto vozy lze dnes spatřit v běžném provozu pouze v Liberci, a to zrekonstruované s dvěma předními reflektory a pantografovým sběračem jako vůz s ev. č. 21. Zároveň v Liberci jezdí dvojice vozů T2R s ev. č. 26.

Technické údaje
Délka přes spřáhla: 15 200 mm
Délka vozové skříně: 14 000 mm
Šířka vozové skříně: 2 500 mm
Výška vozové skříně: 3 050 mm
Počet náprav: 4
Vzdálenost otočných čepů: 6 400 mm
Rozvor náprav: 1 900 mm
Průměr kol: 640 mm
Hmotnost: 18 100 kg
Počet míst k sezení: 27
Počet míst k stání: 77
Maximální obsaditelnost: 156
Hodinový výkon motoru: 4 x 44 kW
Created by Jan Hoidekr 2007 Copyright © All rights reserved