Czechtrams.wz.cz - Stránky o tramvajích

Kde jsem:  czechtrams.wz.cz >> Tramvaje >> Osobní >> Tatra T1

Tatra T1

fotka fotka Tatra T1 je model nejstarší československé tramvaje koncepce PCC. Byl vyráběn v 50. letech 20. století podniky Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad. Ve výrobě byl nahrazen modernějším typem Tatra T2.

T1 je jednosměrný čtyřnápravový motorový tramvajový vůz odvozený z americké koncepce PCC. fotka Na jedné straně vozové skříně má troje skládací dveře; dále je tramvaj vybavena tyčovým sběračem proudu (v 60. letech nahrazen pantografovým) nebo pantografem (v Ostravě) a elektrickou výzbrojí typu TR32 s odporovou regulací.

fotka Místo sedaček se ve vozech nacházely dvě podélné dřevěné lavice (ostravské vozy měly koženkové sedačky v příčném uspořádání). Oproti dnes rozšířeným vozům Tatra T3 měla fotka té-jednička vpředu jen jeden světlomet a byla poněkud užší. Důkazem doby je i na čele umístěná rudá hvězda. Někdy se tramvajím T1 také přezdívalo žehlička (vzhledem k úzkým čelům).

fotka Po několika letech konstrukčních prací byly v roce 1951 vyrobeny dva prototypy tramvají T1. První z nich začal zkušebně jezdit v pražské kolejové síti 22. listopadu 1951 s evidenčním číslem 5001. Druhý vůz (ev.č. 5002) byl (po zkouškách) společně s prvním nasazen do běžného provozu o rok později.

fotka fotka Vůz ev.č. 5001 byl vyřazen v roce 1976 a po zrekonstruování do původního stavu byl zařazen do pražského Muzea MHD. Druhý prototyp byl vyřazen až s posledními vozy tohoto typu v Praze (1983), zůstal odstaven, o dva roky později byl převezen do vozovny Střešovice. Po opravě měl být určen pro komerční jízdy, renovace se ale uskutečnila až v novém tisíciletí, nově zrekonstruovaný vůz byl představen v roce 2005.

fotka fotka Celkem bylo v letech 1951 - 1958 vyrobeno 287 vozů. Do polské Varšavy byly dodány 2 vozy, do Ruska do Rostova na Donu 20 vozů. V Mostě a Litvínově jezdilo 34 těchto tramvají, v Olomouci 10, v Ostravě 44, v Plzni 33 a v Praze 133. Do Košic bylo dodáno 11 vozů.

 

Technické údaje
Délka přes spřáhla: 14 450 mm
Délka vozové skříně: 13 300 mm
Šířka vozové skříně: 2 400 mm
Výška vozové skříně: 3 050 mm
Počet náprav: 4
Vzdálenost otočných čepů: 6 000 mm
Rozvor náprav: 1 900 mm
Průměr kol: 640 mm
Hmotnost: 16 600 kg
Počet míst k sezení: 26
Počet míst k stání: 69
Maximální obsaditelnost: 138
Hodinový výkon motoru: 4 x 44 kW
Created by Jan Hoidekr 2007 Copyright © All rights reserved