Czechtrams.wz.cz - Stránky o tramvajích

Kde jsem:  czechtrams.wz.cz >> Tramvaje >> Osobní >> Tatra RT8D5

Tatra RT8D5

fotka Tatra RT8D5 je typ rychlodrážní tříčlánkové tramvaje, kterou vyráběla ČKD v 90. letech 20. století. Tuto tramvaj byste ovšem v českých městech hledali marně. Byla totiž vyráběna pro filipínské hlavné město Manillu, kde se rozšiřovala trať a provozovatel hledal nové vozy. Jako vzor posloužila Česká tramvaj typu Tatra KT8D5. Konstruktéři pouze pozměnily tuto tramvaj pro podmínky tamního dopravního podniku.

fotka Jedná se jednosměrný osminápravový motorový tramvajový vůz skládající se ze tří článků, které jsou navzájem spojeny kloubem a krycím měchem. Konstrukčně vychází z osvědčeného typu KT8D5. Největší změnou, když opomineme design, je skutečnost, že vozy jsou určeny pro rychlodrážní tratě s úrovní nástupišť přibližně 900 mm nad temenem koleje. Proto nemusí být ve vozidle schody, nastupuje se přímo (jako např. v metru). Dalším rozdílem je jednosměrnost vozu. Tramvaje ale mají ponechané dveře po obou stranách skříně, mohou tak být spřahovány do dvojic a takto provozovány obousměrně (obdobně jako tramvaje Tatra T5C5 v Budapešti).

fotka Prototyp tramvaje RT8D5 byl vyroben v roce 1994 a obdržel evidenční číslo 0029. Od března 1995 byly prováděny zkoušky na pražské kolejové síti. Po zkouškách zůstal tento prototyp, který se vzhledově i technicky lišil od sériových vozů (designově měl velmi blízko k typu KT8D5, měl stanoviště řidiče na obou koncích vozu…), odstaven. V roce 1998 byly provedeny na základě objednávky manilského provozovatele tzv. crash-testy. Byl k nim využit i odstavený prototyp tramvaje Tatra T5A5 a jeden z pražských vozů Tatra T3. Po ukončení zkoušek byl prototyp RT8D5 sešrotován.

Firmou ČKD bylo tedy v letech 1994 - 1998 vyrobeno celkem 74 těchto vozů RT8D5. Všechny byly dodány do Manilly (tedy kromě jednoho prototypu, který zůstal v Praze). Exportované tramvaje měly označení RT8D5M, kde "M" na konci znamená Manilla - místo dodání.

Technické údaje
Délka přes spřáhla: 30 920 mm
Délka vozové skříně: 30 300 mm
Šířka vozové skříně: 2 500 mm
Výška vozové skříně: ? mm
Počet náprav: 8
Vzdálenost otočných čepů: ? mm
Rozvor náprav: ? mm
Průměr kol: ? mm
Hmotnost: 47 000 kg
Počet míst k sezení: 74
Počet míst k stání: 200
Maximální obsaditelnost: 274
Hodinový výkon motoru: ? kW
Created by Jan Hoidekr 2007 Copyright © All rights reserved