Czechtrams.wz.cz - Stránky o tramvajích

Kde jsem:  czechtrams.wz.cz >> Tramvaje >> Osobní >> Tatra RT6S

Tatra RT6S

Tatra RT6S je prototyp tramvaje. Jedná se o jednosměrný nízkopodlažní motorový vůz, vyrobený v 90. letech 20. století.

fotka Všechno to začalo už v roce 1996, kdy byla podle návrhu Ing. arch. Petra Kolase vytvořena tato tříčlánková tramvaj. Byla sestrojena pro mezinárodní strojírenský veletrh v Brně, avšak vůz byl smontován kvůli veletrhu narychlo, ba tak po návratu ho museli dlníci znovu rezebrat a pořádně vyzkoušet. Vůz byl půbodně vyroben pro Dopravu v Praze, kam byl převezen po dokončení až v roce 1997. Běžní pražané by ho téměř nerozeznali od vozů RT6N1 a RT6N2, ale při podrobnějším zkoumání by určitě našli pár drobností. Průměr kol se snížil na pouhých 520 mm a tím se snížila i podlaha vozu na 560 mm, což umožnilo lepší nastupování a vystupování lidí na invalidním vozíku. Jen pro srovnání u vozu RT6N1 byla podlaha vysoko 900 mm... Výška podlahy mezi podvozky činí jen 370 mm.

Každému jistě dojde, že zmenšením průměru kol se sníží i přepravní rychlost. I tady tomu taky bylo a rychlost se snížila na 70 km/h, což ale v českých městech neznamenalo větší problém vzhledem k maximální povolené rychlosti 50 km/h. Tento vůz vybavila firma Siemens, od níž má čtyři asynchronní trakční motory, střídač IGBT a digitální řídící systém. Tramvaj je tříčlánková, má šest dveří, z čehož čtyři jsou dvoukřídlá, a dvoje, vpředu a vzadu, jednokřídlá. Dveře jsou automatické, vně výklopné, a elektronicky ovládané od řidiče. Na střední článek dveře namontovány nebyly, což umožnilo do interiéru namontování 4 sedadel na každou stranu umístěných podélně. Podvozek na středním článku je běžný, tvoří ho samostatně uložená kola ve výkyvných ramenech, zatímco vnější podvozky jsou trakční. Přední i zadní čelo tramvaje zaujme především velkým sklem, které umožňuje dobrý výhled. Čela jsou totožná a jsou vyrobena z laminátu.

Vůz byl zkoušen v Praze v letech 1997 a 1998. Vidět jsme ho mohli pod netradičním modrým nátěrem s ev. č. 0031. V roce 1998 odkoupil tento prototyp Dopravní podnik Liberec, který ho přetřel do tradiční bílo - zeleno - žluté barvy. V Liberci jezdil s ev. číslem 85 na trati č. 2 z Lidových sadů, na tehdy vystavěný otočný trojúhelník do Kubelíkovy ulice. Jezdil přibližně rok, a znovu jsme ho mohli vidět až o 4 roky později jako zkušební jízdu. Od roku 2003 je vůz odstaven, neboť se mu příliš opotřebovávají obruče kol.

Technické údaje
Délka přes spřáhla: 26 510 mm
Délka vozové skříně: 26 280 mm
Šířka vozové skříně: 2 440 mm
Výška vozové skříně: 3 200 mm
Počet náprav: 6
Vzdálenost otočných čepů: 9 230 mm
Rozvor náprav: 1 800 mm
Průměr kol: 520 mm
Hmotnost: 32 600 kg
Počet míst k sezení: 57
Počet míst k stání: 125
Maximální obsaditelnost: 182
Hodinový výkon motoru: 4 x 44 kW
Created by Jan Hoidekr 2007 Copyright © All rights reserved